وبینار تخصصی توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار گیلان برگزار شد

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۳ کد : ۲۰۰۲ آخرین اخبار
تعداد بازدید:۹۵۷
معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان گفت: کمبود یا فقدان منابع حمایتی رسمی یا غیررسمی، نگرانی و نا امنی نسبت به آینده خود و فرزندان به دلیل فقدان فرد مهم و اثرگذار در زندگی آنها و همچنین مشکلات مربوط به تربیت و تامین نیازهای فرزندان از عواملی که سلامت روان زنان سرپرست خانوار را تهدید می‌کند.
وبینار تخصصی توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار گیلان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان رضا جعفری در وبینار تخصصی توانمندسازی روانی، اجتماعی و اقتصادی بانوان سرپرست خانوار که با حضور زهرا یعقوب‌نژاد مدیرکل بانوان استانداری گیلان و میرمسلم رهبر هاشمی، معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی گیلان و علیرضا نصرتی، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون استان با همکاری معاونت فرهنگی و معاونت آموزشی جهاددانشگاهی گیلان برگزار شد، اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که بدون حضور منظم یا حمایت یک مرد بزرگسال، اداره امور اقتصادی، سرپرستی و تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی، تامین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانواده را بر عهده دارند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان افزود: زنان و دختران ۷۰ درصد فقیرترین مردم جهان را تشکیل می‌دهند زیرا از تحصیلات و مهارت‌های فنی و آموزشی کمتر در قیاس با سایر زنان برخوردارند، همچنین اشتغال به فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی و حاشیه‌ای و موقتی با میزان دستمزد کمتر، تملک ناچیز بر دارایی، ضربه‌پذیری بیشتر در برابر شوک‌ها و بحران‌های اقتصادی و حوادث غیرمترقبه، ساعات کار طولانی در مشاغل سخت و زیانبار از دیگر عوامل فقر زنان و دختران است.

جعفری با اشاره به فقر بین نسلی، گفت: تقریباً نیمی از کودکان با والدین کم درآمد در آینده تبدیل به بزرگسالانی با درآمد کم می‌شوند. مشکلات همراه با فقر مانند مشکلات سلامتی و تحصیلی، چرخه‌ای از فقر را از یک نسل به نسل دیگر ایجاد و منتقل می‌کند.

وی مراقبت از فرزندان، یافتن سرپناهی مناسب، تامین معیشت خانواده، درک اینکه او تنها سرپرست خانواده است را دیگر چالش‌های زنان خانوار دانست و عنوان کرد: کاهش ارتباطات اجتماعی، وجود باورهای غلط و تنگ‌نظرانه و نامناسب سبب ایجاد احساس بیگانگی در زنان سرپرست خانوار می‌شود که عدم اعتماد به دیگران، کاهش انگیزه مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و ایجاد اختلال در امنیت عاطفی و ارتباطی را در پی دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه اختلال در سلامت روانی از دیگر خطراتی است که زنان سرپرست خانوار را تهدید می‌کند، بیان کرد: کمبود یا فقدان منابع حمایتی رسمی یا غیررسمی، نگرانی و نا امنی نسبت به آینده خود و فرزندان بدلیل فقدان فرد مهم و اثرگذار در زندگی آنها و همچنین مشکلات مربوط به تربیت و تامین نیازهای فرزندان از عواملی که سلامت روان زنان سرپرست خانوار را تهدید می‌کند.

جعفری با اشاره به تله محرومیت فقر خاطرنشان کرد: یک سازوکار خود تقویتی است که منجر به تداوم فقر می‌شود، تله فقر شرایط فقر را بازتولید می‌کند، به عبارتی فقر در حکم یک تله است که وقتی افراد گرفتار آن می‌شوند به سختی می‌توانند از آن نجات یابند و فرد با یک یورش محرومیت، در تله فقر گرفتار می‌شود که شامل از دست دادن دارایی اقتصادی و معیشتی، بیماری و ضعف جسمانی، انزوای اجتماعی و اطلاعاتی، از دست دادن مقاومت در برابر سختی و حادثه، از دست دادن قدرت چانه زنی و پیگیری مطالبات می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه زمانی رخ می‌دهد که همزمان دارای رشد اجتماعی و اقتصادی بوده و تداوم داشته باشد، اضافه کرد: زمانی می‌توان گفت که فرد به توانمندی رسیده که توانایی وی برای انجام انتخاب‌های راهبردی افزایش یابد، کنترل بیشتر بر زندگی خود توسط فرد یا دیگران داشته باشد، بر موانع تسلط یابد، آگاهی از نیازها و خواسته‌های درونی خود، به افراد جهت بهبود بخشیدن اعتماد به نفس آنها و چیرگی بر درماندگی و ناتوانی کمک کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان در خصوص ابعاد توانمندسازی ادامه داد: توانمندسازی دارای ابعاد اقتصادی، روانی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که در افزایش درآمد یا باز پرداخت وام مشهود است و همچنین فردی که به توانمندی برسد دارای عزت نفس بوده و استقلال فکری دارد و برای کسب حقوق برابر مبارزه می‌کند و در مقابل تبعیض و نابرابری جنسیتی می‌ایستد. همچنین در شکل‌گیری و اجرای برنامه‌های فرهنگی اثرگذاری دارد، مورد احترام است و به راحتی با فراتر از جامعه محلی ارتباط برقرار می‌کند.

وی با بیان اینکه اصول توانمندسازی شامل تدریجی بودن، جامع بودن و مشارکت محور بودن است، تصریح کرد: دسترسی به منابع آموزشی و اشتغال، آگاهی، مشارکت، کنترل، ظرفیت‌سازی سازمان‌های محلی و دگرگونی در تفکر حاکم بر نطام برنامه ریزی و سیاست‌گذاری کلان از عناصر مهم در توانمندسازی هستند.

در ادامه زهرا یعقوب‌نژاد، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان اظهار کرد: جمعیت زنان سرپرست خانوار گیلان از میانگین کشوری بالاتر است بنابراین وظیفه ما برنامه‌ریزی برای ساماندهی، توانمندسازی و اشتغال پایدار این بانوان است.

وی با تاکید بر تمرکز بیشتر در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار، افزود: باید اقدامات اثرگذاری در راستای کاهش چالش‌ها و آسیب‌های زنان سرپرست خانوار داشته باشیم، زنان سرپرست خانوار ما نیازمند نیستند بلکه از یکسری مشکلات رنج می‌برند.

یعقوب‌نژاد تصریح کرد: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار طرح مهمی بود که با مشارکت جهاددانشگاهی، سازمان کار و رفاه اجتماعی و اداره کل بانوان استانداری در دستورکار قرار گرفت و این خود یک الگوی موفق است. باید آن ۲۷۰ خانم سرپرست خانواری که با استفاده از این آموزش‌ها به توانمندی اقتصادی رسیدند به عنوان الگو معرفی شوند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به اینکه تقریباً ۷۵۰۰۰ زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در استان داریم، گفت: بنابراین نیاز است که بر مبحث اقدامات و استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی دستگاه‌های اجرایی تمرکز کنیم تا توانمندسازی حوزه بانوان سرپرست خانوار ادامه دار باشد.

وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی به عنوان دبیرخانه طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید به عنوان یک الگوی کشوری موفق معرفی شود تا دستگاه‌های دیگر هم بتوانند در این راستا اقدامات و خدمات موثر ارائه دهند.


نظر شما :