آغاز همکاری مشترک جهاد دانشگاهی با منطقه آزاد انزلی/پیاده سازی طرح ملی مشاغل خانگی در ۳۱ استان

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۱ کد : ۲۰۰۱ آخرین اخبار
تعداد بازدید:۸۰۶
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی از آغاز همکاری مشترک جهاد دانشگاهی با منطقه آزاد انزلی در حوزه های پژوهشی، آموزشی، اشتغال و کارآفرینی در آینده نزدیک خبر داد.
آغاز همکاری مشترک جهاد دانشگاهی با منطقه آزاد انزلی/پیاده سازی طرح ملی مشاغل خانگی در ۳۱ استان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان دکتر محمد صادق بیجندی در جریان سفر به گیلان در دیدار با رییس منطقه آزاد انزلی به بررسی زمینه های همکاری مشترک جهاددانشگاهی در حوزه های پژوهشی، آموزشی، اشتغال و کارآفرینی پرداخت.

وی در خصوص نتایج این نشست در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از بازدید اخیر ریاست جهاد دانشگاهی از منطقه آزاد انزلی و بررسی فرصت ها و زمینه های همکاری مشترک مقرر شده بود این موضوع به صورت تخصصی توسط حوزه های مختلف مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گرفته و فرایند اقدامات اجرایی و عملیاتی شدن فعالیت ها پیگیری شود.

وی تصریح کرد: در این راستا هیاتی از حوزه آموزش جهاد دانشگاهی به همراه ریاست و معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در نشست با ریاست سازمان منطقه آزاد انزلی زمینه های مشترک همکاری و نحوه اجرایی شدن آن را مورد بحث و بررسی قرار داده و مقرر شد همزمان با دهه فجر توافق نامه مربوط مبادله و در کمترین زمان ممکن همکاری در حوزه های آموزش، پژوهش، اشتغال و کارآفرینی با سه افق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در این سفر دو روزه همچنین از مرکز آموزش علمی کاربردی بندر انزلی و مرکز آموزش های تخصصی و مهارتی کوتاه مدت سازمان جهاد دانشگاهی در بندرانزلی بازدید و با همکاران در خصوص برنامه ها و مشکلات دوران کرونا و برنامه های پسا کرونا پرداخت.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت نظام آموزش کشور در دوران پسا کرونا گفت: قطعاً دوران پسا کرونا ویژگی های خاص به خود را دارد و اگر برای آن آماده نباشیم کلیه زیر نظام های آموزشی در سطح کشور آسیب جدی خواهند دید.

بیجندی ادامه داد: اساتید، معلمان، دانشجویان، دانش آموزان، فراگیران و خانواده های آنان با درک شرایط بحران ناشی از شیوع کرونا برخی کمبودها و مشکلات را پذیرفته و سعی می کنند به نحوی با مراکز آموزشی همکاری و همراهی لازم را داشته باشند اما قطعاً تاثیر بیش از یکسال آموزش غیر حضوری در نگرش مجریان و مخاطبان اثر جدی خواهد داشت و اگر زیر نظام های مختلف نظام آموزشی با این تغییرات خود را همراه نکنند حوزه آموزش کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

در این سفر بیجندی همچنین از خانه ملی حصیر ایران در روستای فشتکه بخش خمام بازدید و از نزدیک با یکی از اقدامات و فعالیت های تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان گیلان بازدید کرد.

پیاده سازی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش بنیان و تسهیلگر در حال حاضر به عنوان مجری یکی از بزرگترین طرح های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه مشاغل خانگی است، گفت: این طرح هم اکنون در ۳۱ استان کشور توسط واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی و با نظارت عالیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال پیاده سازی و اجراست.

وی در خصوص نحوه اجرای این طرح در استان گیلان افزود: استان گیلان در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تاکنون اقدامات پژوهشی، مطالعاتی، آموزشی، مشاوره ای بسیار خوبی با همکاری سازمان های و دستگاه های اجرایی انجام داده است.

شبکه های مختلف کسب و کارهای خانگی نقش اساسی در رونق اقتصادی دارد

بیجندی یکی از نکات برجسته این طرح در استان گیلان را همراهی و همکاری کلیه دستگاه های ذی ربط دانسته و ابراز امیدواری کرد با هم اندیشی، همکفری، خرد جمعی و بهره مندی از تجارب مختلف در گذشته و حال بتوان به ایجاد تشکیل زنجیره های ارزش در حوزه تامین، تولید و بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و پایدار سازی آنها کمک کرد.

وی همچنین به نقش شبکه های مختلف کسب و کارهای خانگی در رونق اقتصادی خانواده ها اشاره و آن را یکی دیگراز اهداف اصلی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی دانست.

توسعه مشاغل خانگی نیازمند هم افزایی میان دستگاه های متولی است

بیجندی ایجاد مشاغل خانگی و توسعه آن را نیازمند هماهنگی و هم افزایی میان دستگاه های متولی برشمرد و افزود: دستگاه های مختلف اعم از دولتی و بخش خصوصی در راستای تحقق کامل طرح باید با پرهیز از بخشی نگری با هم افزایی در کنار هم باشند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی به نقش و اهمیت آموزش و مشاوره های عمومی و تخصصی در این طرح اشاره و گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با بهره گیری از تجربیات داخل کشور در گذشته و نمونه های موفق خارج از کشور و بر اساس فرصت ها و مزیت های محلی و منطقه ای پیاده سازی می شود.

وی در خصوص فازهای اجرای این طرح پس از انجام مطالعات و پژوهش های لازم گفت: در این طرح متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه inhb.ir ارزیابی، توان سنجی و استعداد سنجی شده و براساس این ارزیابی ها، آموزش ها و مشاوره های رایگان مورد نیاز نظیر آشنایی با کسب و کار، آشنایی با مفاهیم بازار، آشنایی با کیفیت محصول، آشنایی با برندینگ، استاندارد سازی محصولات، کار تیمی و مفاهیم شبکه سازی توسط جهاد دانشگاهی ارائه می شود

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در پایان با تاکید بر جایگاه و نقش آموزش و مشاوره در ارتقا کیفیت و کمیت محصولات مشاغل خانگی گفت: آموزش و مشاوره در طرح توسعه ملی مشاغل خانگی مبتنی بر تغییر نگاه و نگرش به این حوزه است و امید داریم با همت همه مدیران دستگاه های اجرایی به نقش و جایگاه این حوزه در اقتصاد ملی و اقتصاد خانواده بیش از پیش دست پیدا کنیم.

مهندس میرمسلم رهبر هاشمی، معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه برندسازی راه حل توسعه مشاغل خانگی است، افزود: سازمان جهاددانشگاهی استان با برنامه مناسب و همکاری پیشران‌ها، به دنبال آن است تا هر یک از مشاغل و مزیت استان را به سمت شبکه‌سازی و برندسازی سوق دهد.

وی با بیان اینکه براساس الگوی طرح توسعه مشاغل خانگی با انجام مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی قرار است برای بیش از ۵۴ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور زمینه ایجاد اشتغال فراهم شود و سهم گیلان در این راستا ۲۱۰۰ نفر است یادآور شد: اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی فرصت مناسبی برای اشتغال، توانمندسازی و معرفی ظرفیت‌های تولیدی استان است.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در پایان خواستار همراهی و هم افزایی کلیه دستگاه های متولی جهت صدور مجوز مشاغل خانگی و توانمندساری بازار بالقوه استانی شد.


نظر شما :